Inspirace od WebTop100

Dopravní podnik města Brna – nový web pro všechny generace

Druhý největší dopravní podnik v České republice se rozhodl pro modernizaci svého webu. Po důkladné analýze následně rovnou poptal nové stránky s důrazem na přehlednost a snadnou ovladatelnost pro všechny generace.
1
1. místo UX roku 2023
Lorem ispum

Čeho jsme dosáhli

  • konverzní poměr stránek s prodejem jízdného
    +110 %
  • návratnost návštěvníků
    + 12 %
  • bounce rate
    - 48 %
  • rychlost nalezení informace návštěvníkem
    × 5

Hodnocení experta

Celkové skóre 80 %
Konverzní poměr (30 %) 100 %
První dojem (20 %) 50 %
Růst výkonu YOY (25 %) 75 %
Bounce rate (10 %) 100 %
Klientská zpětná vazba (15 %) 75 %

Klient

Dopravní podnik města Brna, a. s.

Dopravní podnik města Brna (DPMB) je druhý největší poskytovatel MHD v Česku. Ročně přepraví přes 300 milionů cestujících.Vedle tramvajové, autobusové a trolejbusové dopravy provozuje i lodní dopravu na Brněnské přehradě.

Cíle projektu

Zpřehlednění a dobrá ovladatelnost webu (UX, UI)

Prezentace jízdného, produktů, dalších služeb a povinných informací (OBCHOD)

Technická optimalizace webu (SEO)

Podpora značky (BRAND)

Snadné ovládání pro zaměstnance firmy (SPRÁVA)

Podpora náboru (HR)

Z dat vyplývá, že cestující na webu snadno najdou, co potřebují. Díky tomu stráví na webu méně času hledáním a méně vytěžují informační linku DPMB.

Jan Polzer Marketing director

Vizuální výstupy

  • Výluky a změny v jízdních řádech jsou pro přehlednost červeně zvýrazněné.
    1/3 Výluky a změny v jízdních řádech jsou pro přehlednost červeně zvýrazněné.
  • V responzivní mobilní verzi je dbáno na přehlednost, snadnou orientaci a vyhledávání.
    2/3 V responzivní mobilní verzi je dbáno na přehlednost, snadnou orientaci a vyhledávání.
  • Jednotlivé jízdenky jsou přehledně v tabulkách s přímým odkazem na eshop.
    3/3 Jednotlivé jízdenky jsou přehledně v tabulkách s přímým odkazem na eshop.

Výsledky

100 % Spokojenost klienta

Efektivita Přehledný web pro všechny generace

Ovladatelnost Zjednodušení pro zaměstnance

Naše nové stránky jsou jednoduše ovladatelné, dají se upravovat a rozvíjet podle aktuálních požadavků, především jsou však moderní a přehledné.

Ing. Miloš Havránek Generální ředitel DPMB

Realizace

Výchozí situace

Původní web DPMB pocházel z roku 2013 a vznikl svépomocí přímo uvnitř společnosti. S postupem let se do něj přidávala řada nových informací a funkcí. Neustálými aktualizacemi se web stal velmi složitým, nepřehledným a špatně se ovládal. Web byl nepřívětivý jak pro návštěvníky, tak pro zaměstnance podniku, kteří měli na starost jeho aktualizace. Neexistovala také odpovídající responzivní verze webu, což se s rozšiřujícím počtem mobilních zařízení stalo velkým problémem.

Web DPMB
Web DPMB

Analýza & výzkum

V rámci analýzy jsme prozkoumali návštěvnost jednotlivých sekcí a setřídili nejdůležitější informace. Základní úkolem analýzy bylo zjistit, jaké informace cestující na stránkách hledají a jak s nimi pracují. Původní web byl rozdělen do několika sekcí (Doprava, Jízdné a podobně). Analýza ukázala, že v každé sekci existují zpravidla jedna až dvě velmi navštěvované stránky a ostatní navštěvuje méně než 1 % uživatelů.

Důkladně jsme také také sledovali proces vkládání nových informací a systém obsluhy webu zaměstnanci DPMB.

Nová struktura a UX

Výsledky z analýzy jsme využili při přípravě nové informační architektury. Zúžili jsme počet stránek a informace roztřídili zcela jiným způsobem. Některé sekce jsme rozdělili, některé zanikly úplně nebo se staly součástí jiných.

Vytvořili jsme také systém pro často kladené dotazy k jednotlivým tématům (například Elektronické šalinkarty, Tištěné jízdenky a podobně). Ten pomohl shromáždit na jednom místě všechny potřebné informace, a to v přehledném formátu, který se snadno udržuje, edituje a doplňuje.

Web DPMB
Web DPMB

Design pro všechny cílové skupiny

Při navrhování vzhledu webu jsme upřednostnili vizuální minimalismus. Hlavní roli na webu hrají dopravní informace a cílem designu je jejich zvýraznění, nikoliv přehlušení.

Důležitou podmínkou pro grafiku bylo také zohlednění všech demografických skupin cestujících městské hromadné dopravy. Stránky musely být přehledné, jednoduché a dobře čitelné. Web tak pracuje s relativně velkými prvky, vzdušnými obsahovými bloky a dobře čitelným fontem. Je optimalizovaný pro použití specializovaných čtecích zařízení a lépe přístupný pro uživatele se zhoršeným zrakem.

Důraz na vývoj a inovace

Webové stránky jsme postavili na systému Drupal. Největší technickou výzvou byla příprava administrace pro zaměstnance a napojení stránek na původní informační systém DPMB. Díky perfektní komunikaci s oddělením Dopravních informací se nám podařilo rozhraní nejen propojit, ale též vylepšit a obohatit o nové prvky.

Zaměstnancům podniku jsme zjednodušili a zdokonalili proces zadávání mimořádných událostí a aktualizaci jízdních řádů. Pro cestující jsme nově nachystali filtr mimořádných událostí a spolehlivé fulltext vyhledávání.

Web DPMB
LESENSKY.CZ s.r.o.

Pomůžeme vám s weby, PR, marketingem i byznys strategií.

LESENSKY.CZ